Downloads  –  Nieuwsbrief  –  Zoeken

Algemeen nieuws

Home / Nieuws / Algemeen / ….

Ons vak draait om de mensen achter de cijfers

Het vak van accountant is allesbehalve saai, zo blijkt uit een enerverend gesprek met de drie directeuren van Oudshoorn & Schoe B.V. Jan Willem van Hemmen, fiscaal specialist en sinds begin 2018 het nieuwste directielid in het accountants- en belastingadvieskantoor in Woerden, spreekt bevlogen over het overbrengen van financiële kennis en het klantencontact. ‘Geen dag, geen mens, geen situatie is hetzelfde: het ene moment ben ik met een groothandelaar in gesprek, het volgende moment met een schilder. De cijfers moeten kloppen, maar uiteindelijk draait het wel om de mensen daarachter.’

Dat het bij Oudshoorn & Schoe B.V. om mensen draait, wordt al meteen duidelijk als mede-directeur en financial controlspecialist Danny Boere enigszins verhit bij het gesprek aansluit. Hij heeft zich gehaast Vanaf het Exercitieveld waar hij de hele week mee heeft gedraaid in de organisatie van de Woerdense VakantieWeek. Hij heeft het voor het populaire evenement kenmerkende rode shirt sneL vervangen voor zijn maatpak en bruist nog van de energie. ‘Ik ben nu twee jaar penningmeester van de VakantieWeek en geniet er enorm van om te zien dat zoveel mensen uit Woerden en omgeving er zo’n plezier aan beleven.’ Jan Willem, collega-directeur, vult daarop aan: ‘We zijn een sociale onderneming. Het gaat ons erom dat we goed en prettig contact met de mensen hebben, in onze omgeving, op de werkvloer en in onze klantenkring.’

Schoenendoos met bonnetjes lang verleden tijd
‘Onze focus op de menselijke kant van financiële zaken is onveranderd sinds het bedrijf in 1933 startte. Al 85 jaar zorgen we voor een goede administratieve afwikkeling en zijn we een veelzijdig accountantskantoor en fiscaal sparringpartner. Alleen de administratiepakketten die ons ter beschikking staan, zijn veranderd. Zo werken we tegenwoordig met innovatieve tools voor het samenstellen van jaarrekeningen, managementrapportages en loonverwerking. Ook organiseren we sinds kort speciale seminars met een financieel thema. Klanten en geïnteresseerden kunnen daarbij aansluiten om zich te informeren over voor hun ondernemerssituatie relevante informatie. Daarnaast maakt het feit dat klanten hun financiële gegevens online kunnen aanleveren de zaken stukken overzichtelijker. Dus, schoenendozen met bonnetjes behoren echt tot het verleden’, haalt Jaap Oudshoorn, fiscalist en directeur sinds 1984, een administratiecliché aan.

Hoogste fiscaliteit per m2
Jaap is met zijn carrière van bijna 34 jaar de ‘oudgediende’ in het driekoppige managementteam. En nog steeds geniet hij met volle teugen van zijn vak en ishij bijzonder goed te spreken over de mensen in het team van Oudshoorn & Schoe B.V.. ‘We hebben 25 toppers in dienst, die zich stuk voor stuk honderd procent inzetten voor onze klanten. En ze halen allemaal het maximale uit hun vak. Ik zeg niet voor niets wel eens dat we hier de hoogste fiscaliteit per vierkante meter in Woerden hebben’, aldus een trotse Jaap. ‘We zijn een hecht team’, vult Jan Willem aan. ‘Met enige regelmaat ondernemen we iets met de collega’s om dat gevoel te bevestigen en te versterken. Want als we goed samenwerken en onze kennis delen, dan profiteert de klant daar ook weer van.’ Dit jaar echter trekt de eigenzinnige financiële dienstverlener haar personeelsuitje wat breder dan anders. Jan Willem legt uit waarom: ‘Oudshoorn & Schoe B.V. bestaat 85 jaar en samen met het personeel hebben we besloten dat we iets willen doen voor de maatschappij. In september nemen we in samenwerking met De Zonnebloem rolstoelgebonden ouderen mee, waaronder 85- jarigen. We willen hen een onbezorgde en gezellige dag in Dierenpark Amersfoort laten beleven.’

De uitdaging en de kick
Dat Oudshoorn & Schoe B.V. een sociaal en gezellig team medewerkers heeft, mag duidelijk zijn. Maar hoe zit het nu met het vak? De meeste mensen rennen toch keihard weg voor saaie belastingtechnische aangelegenheden en financiële vraagstukken? Jan Willem: ‘Wij rennen er juist naartoe. Als er een probleem is op financieel gebied dan ligt het in onze aard om daar een oplossing voor te willen zoeken. Als er een is, dan vinden wij hem.’ Jaap voelt dat ook zo: ‘Ik wil de klant ontzorgen door hem te helpen met het minimaliseren van de belastingdruk binnen de mogelijkheden die er zijn en het samenstellen van zijn jaarrekening, waarin hij per slot van rekening een verplichting heeft. Probleemoplossend bezig zijn: daar houd ik van. Wat voor de één een probleem is, is voor ons een uitdaging.’ Jan Willem vult aan: ‘Dat geeft juist de kick.’

Danny, die zijn maatpak aan het eind van het gesprek weer verruilt voor zijn rode shirt van de VakantieWeek om zich terug te haasten naar ‘het veld’, haalt nog eens de menselijke factor van het vak aan: ‘We zitten voor 75 procent van onze tijd in gesprek met klanten. Adviserend, alles aanhorend over de onderneming en privé van de klant. Uiteraard nemen we de cijfers ook door. Maar er zit zoveel meer achter. Wat wil iemand bijvoorbeeld in de toekomst? En wat is er in het verleden gebeurd, dat nu nog van belang is? Elk gesprek is weer anders. Of het nu met die grote autohandelaar is of de fietsenmaker op de hoek: het is elke keer weer anders. Daar is absoluut niets saai aan te noemen.’

BRON: OnderNamen Woerden | Herfst 2018

Bent u op zoek naar een ervaren accountants- en belastingadvieskantoor?